לייעול מערכות העסק - חייגו:

ידע הוא כוח

האמרה, המופיעה בכותרת מאמר זה, מיוחסת לפילוסוף האנגלי פרנסיס בייקון (1561-1626), וצוטטה מאז אינספור פעמים. בשנים האחרונות, שכבר היום מכונות "מהפיכת המידע", השימוש בה רק הולך וגובר.

ב-30 השנים בהן אני עוסק בענף עיבוד הנתונים / מערכות המידע, נתקלתי ב-3 מושגים שלעתים תכופות מתבלבלים בינהם: נתונים, מידע ו-ידע (באנגלית: data, information, knowledge).

היחידה הבסיסית ביותר היא נתון. אוסף מאורגן של נתונים מהווה מידע, ואוסף מאורגן של פריטי מידע יכול להוות בסיס לידע.

לדוגמא, נניח שקיים הנתון הבא "30 מעלות". כרגע, הנתון הזה לבדו הינו חסר משמעות לחלוטין. כרגע אינכם יודעים אפילו אם הכוונה לזווית בת 30 מעלות או לטמפרטורה של 30 מעלות. גם אם תדעו שמדובר בטמפרטורה, אינכם יודעים אם מדובר ב-30 מעלות צלזיוס (חם למדי) או פרנהייט (קררר). ואפילו אם תדעו שמדובר במעלות צלזיוס, זה עדיין סתם מספר. אם מדדתי אותו בצל, בחודש מאי – זה שרב, אבל אם מדדתי אותו עם מדחום רפואי… כנראה שאני כבר לא בינכם.

הרמה הבאה היא מידע. מידע, כאמור, הינו אוסף מאורגן של נתונים. אם נמשיך בדוגמא שלי, הרי שהנתונים הבאים כבר מספקים לנו קצת מידע:

תאריך : 15/4/2016; שעה: 14:00; מקום: הרצל 52, נתניה; טמפרטורה: 30 מעלות צלזיוס;

טוב, כל מי שחי פה מספיק זמן יודע ש-30 מעלות באמצע אפריל בנתניה, היא טמפרטורה חריגה, אפילו בשתיים בצהריים.

אבל עם כל הכבוד למידע, ויש לי המון כבוד למידע, סיר בייקון הרי דיבר על ידע, לא על מידע, ולכן אמשיך.

כאמור, אוסף מאורגן של פריטי מידע יכול להוות בסיס לידע.

לדוגמא, אם יש לי רשומות מידע המייצגות את הטמפרטורה בשעה 14:00 בכל יום בעשר השנים האחרונות, אני יכול לצייר קו מגמה שיראה לי שמשנה לשנה נתניה הולכת ומתחממת.

נו, אז מה?

אז זהו, שאם אני עסק שמוכר גלידה, או בגדי ים, או קרם הגנה, או כל מוצר עונתי אחר שנהנה מטמפרטורות גבוהות, ואם אספתי פריטי מידע כגון טמפרטורה יומית, וכן היקף מכירות יומי, הרי שאני יכול לחזות בדיוק רב יותר מה להזמין ומתי, לא על סמך ניחושים והערכות, אלא באופן שימקסם את רווחיות העסק.

כיום, כמעט לכל עסק, אפילו לעסק קטן, יש מערכת ERP כלשהי. עסקים רבים עדיין משתמשים במערכות אלו רק לצורך ייעול ההיבטים התפעוליים והכספיים של העסק (ניהול מלאי והנה"ח). בהשקעה לא גדולה ניתן להוסיף מערכת שתשתמש בהררי הנתונים הנאגרים במסדי הנתונים הארגוניים לצורך ניתוחים חכמים שיצביעו על מגמות ועל מקומות בהם ניתן להגדיל את הרווח בשורה התחתונה, בין אם ע"י הקטנת הוצאות, או ע"י הגדלת הכנסות.

[logo-carousel id=customers]

עד היום ייעלנו את מערכות המידע של עשרות ארגונים
ועזרנו למאות עובדים

לחסוך זמן שהתבזבז בעבודה רוטינית, 

לנצל את הידע שלהם,

ולהרגיש בעלי ערך אמיתי

רוצים גם?
השאירו פרטים בטופס וניצור איתכם קשר:
דילוג לתוכן